JAK ODZYSKAĆ DANE PROGRAMEM DMDE ZA DARMO?
Spis treści
Jak odzyskać dane przy pomocy DMDE?
Jak zabezpieczać dane przy pomocy DMDE?
Odzyskiwanie danych krok po kroku
Co zrobić jeśli usunęliśmy ważne pliki? Jeśli utrata danych nie jest wynikiem uszkodzenia mechanicznego pendrive, dysku lub karty pamięci, a nastąpiła np. w skutek formatowania, awarii lub usunięcia plików lub katalogów, to nic straconego! Zamiast zlecać drogi odzysk danych w profesjonalnej firmie, możemy wykorzystać wersję demonstracyjną programu DMDE 4.2 i odzyskać dane za darmo.
Więcej szczegółów technicznych znajdziesz w instrukcji DMDE
1. Podpięcie urządzenia
Przed podpięciem nośnika z utraconymi danymi musimy pamięć o 2 rzeczach:
1. Nie zapisuj i nie instaluj niczego na dysku zawierającym utracone dane (patrz Instalacja i uruchomienie).
2. Jeśli dysk posiada problemy/uszkodzenia fizyczne, zaleca się kontakt ze specjalistą (patrz Wadliwe dyski).
Teraz gdy to już wiemy możemy podpiąć do komputera odpowiednie urządzenie z którego chcemy odzyskać dane np. pendrive do portu USB, kartę pamięci do gniazda/czytnika lub dysk do odpowiedniego złącza.
2. Pobranie i uruchomienie programu
Następnie pobieramy darmowe Demo programu. W zależności od posiadanej wersji systemu pobieramy odpowiednią jego wersję. Ponieważ w większości przypadków będzie to DMDE GUI dla Windows 64 bit, to taką wersję właśnie tu opiszemy.
Po pobraniu programu musimy go rozpakować do osobnego katalogu, klikając prawym przyciskiem myszy i wybierając opcję "Wyodrębnij wszystkie" i następnie przycisk "Wyodrębnij". W przypadku starszych wersji Windowsa można użyć programu 7-Zip lub WinRar.
Program nie wymaga instalacji. Wystarczy go uruchomić w trybie administratora klikając prawy przycisk myszy na ikonę aplikacji DMDE (plik dmde.exe) i wybierając opcję "Uruchom jako administrator", a następnie zezwolić aplikacji na wprowadzenie zmian na urządzeniu.
Podczas pierwszego uruchomienia wybieramy język Polski i potwierdzamy przyciskiem "Ok".
... i następnie akceptujemy licencję i klikamy "Akceptuj".
3. Wybór źródła danych
Po uruchomieniu programu zobaczymy okno wyboru urządzenia/zadania, w którym z listy po lewej stronie możemy w zależności od potrzeby wybrać "Urządzenia fizyczne" lub "Dyski logiczne":
Urządzenia fizyczne
Urządzenia fizyczne należy wybrać w przypadku zagubionych, sformatowanych, uszkodzonych i niedostępnych woluminów.
Dyski logiczne
Dyski logiczne należy wybrać do odzyskiwania utraconych plików że zdrowych woluminów lub aby odzyskać dostęp do dysków wirtualnych ewentualnie odszyfrowanych.
Następnie, aby rozpocząć proces wstępnego skanowania na liście po prawej stronie wskazujemy interesujący nas wolumin, z którego chcemy odzyskać utracone dane i klikamy "Otwórz" (patrz Wybór urządzenia oraz Szukanie i otwieranie woluminów).
4. Skanowanie
Po wykonaniu wstępnego skanowania w zależności od tego czy znajdziemy interesujący nas wolumin czy nie, mamy do wyboru 2 opcje:
Opcja 1
Jeśli szukany wolumin jest natychmiast dostępny, możesz wybrać go i otworzyć klikając w przycisk "Otwórz wolumin", a natychmiast zobaczysz wszystkie dostępne na nim pliki.
Następnie możesz wybrać jedną z dwóch metod: "Szybkie skanowanie woluminu" lub "Pełne skanowanie woluminu".
Opcja 2
Jeśli wolumin którego szukamy nie jest natychmiast dostępny, powinieneś uruchomić "Pełne skanowanie", aby zobaczyć inne utracone woluminy i wybrać potrzebny (patrz Pełne skanowanie).
5. Odzyskanie danych
Znalezione pliki możesz zobaczyć w oknie podobnym do Eksploratora. W razie potrzeby możesz wyświetlić podgląd zawartości plików graficznych, klikając je dwukrotnie.
Zaznacz pola wyboru dla plików, które chcesz odzyskać i kliknij przycisk "Odzyskaj". Przed rozpoczęciem procesu odzyskiwania musisz wybrać katalog na innym dysku niż ten z którego odzyskujesz pliki, zapobiegnie to nadpisaniu odzyskiwanych danych (patrz Odzyskiwanie danych).
Masz więcej pytań o DMDE?
Jaka jest różnica między wersją demo a płatną?
Wersją demo możesz za darmo odzyskać do 4000 plików z wybranego katalogu, ale musisz zaznaczać pliki pojedynczo!
Pełna wersja programu pozwala na odzyskanie wielu plików i folderów lub całego nośnika na raz jednym kliknięciem bez żadnych ograniczeń ilościowych plików i z zachowaniem całej struktury katalogów. Dodatkowo w wersji Professional można korzystać z zaawansowanych opcji.
Czy DMDE odzyska moje dane?
Z uwagi na różne przyczyny utraty danych (np. całkowite lub częściowe nadpisane danych) nie da się odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Dlatego zawsze warto najpierw wypróbować wersję demo. Jeśli plików nie można odzyskać w wersji demo, to samo stanie się w wersjach płatnych. Płatne wersje DMDE są w stanie odzyskać te same pliki, jedyną różnicą jest brak ograniczenia co do ilości odzyskiwanych plików i możliwość zachowania pełnej struktury katalogów.
Masz problem z odzyskanymi danymi?
Jeśli po odzysku brakuje plików, są one puste, uszkodzone lub mają inne nazwy upewnij się, że wypróbowałeś najnowszą wersję oprogramowania. Uruchom Pełne skanowanie, spróbuj otworzyć różne woluminy i zrekonstruować system plików i odzyskać dane. Jeśli nadal masz problemy, pliki prawdopodobnie zostały nadpisane po usunięciu lub system plików jest poważnie uszkodzony. Nie nadpisane pliki znanych typów nadal mogą zostać odzyskane przy użyciu sygnatur bez oryginalnych nazw i struktury katalogów (zobacz katalog „Przeszukiwanie plików według sygnatur”).
Czy można naprawić system plików zamiast przywracać pliki na inny dysk?
Nie, główną zasadą odzyskiwania danych jest niezapisywanie niczego na uszkodzonym dysku. Automatyczne naprawy mogą spowodować nieodwracalną utratę danych. Przed wykonaniem takiej naprawy wymagana jest analiza przeprowadzona przez człowieka. Jeśli Twoje dane mają jakąś wartość potrzebujesz innego nośnika, aby wykonać kopię zapasową. Jeśli posiadasz już kopię zapasową, możesz wypróbować wbudowane narzędzia systemu operacyjnego, takie jak chkdsk w systemie Windows i fsck w systemie Linux. Naprawiają one błędy systemu plików jednak możliwe jest usunięcie danych!
Kup pełną wersję DMDE |
Jeśli dzięki wersji demo udało Ci się odzyskać część plików możesz wybrać odpowiednią dla siebie wersję płatną i odzyskiwać resztę danych bez żadnych ograniczeń ilościowych. Do wyboru masz 3 wersje licencji w zależności od tego czy odzyskujesz własne dane prywatnie, swoje dane firmowe, czy też zajmujesz się odzyskiem danych komercyjnie. |
EXPRESS |
|
Wersja jednostanowiskowa do użytku domowego dla klienta indywidualnego do wykorzystania w celach niekomercyjnych posiadająca wsparcie tylko przez jeden rok. | |
STANDARD |
|
Wersja dla firm i instytucji do użytku własnego, odzysku danych z dysków i sprzętu, których jest się właścicielem niepozwalająca odzyskiwać danych na rzecz osób trzecich. | |
PROFESSIONAL |
|
Wersja profesjonalna dla firm i instytucji do wykorzystania w celach komercyjnych. Wersja posiada zaawansowane funkcje, których nie mają inne wersje. | |